جلسه‌ي هفتم كارگاه بازيابي خلاقيت

وقت گذاشتن براي خود و شنيدن پيام‌هاي ناخودآگاه:

بعد از مدت كوتاهي شادي و فارغ شدن از ركود خلاقيت، دوباره در اين هفته دچار بي انگيزگي و رخوت مي‌شويم. دلمان نمي‌خواهد بنويسيم و احساس مي‌كينم كاري از پيش نمي‌رود. ولي در اين زمان بيش از هر موقع ديگري نياز به گوش سپردن داريم به آنچه از درون‌مان برمي‌خيزد. بايد تلاش كنيم بشنويم و وقت بيشتري بگذاريم. كسالت خود را به حساب نتيجه ندادن نگذاريم بلكه ناشي اين امر بدانيم كه داريم به عمق مي‌رويم و هر قدر عميق‌تر رويم كمي سخت‌تر خواهد شد. اين روند طبيعي رشد است افت و خيزهاي خودش را دارد. images (1)

سعي كنيم بيشتر بنويسيم و خود را به ملاقات با هنرمند درون ببريم. ببينيم از درون خسته‌ي ما چه برمي‌خيزد؟ آيا دچار كمال طلبي شده‌ايم كه نمي‌گذارد پيش برويم و يا اين كه دلمان مي‌خواهد همان زندگي كج دار و مريض قبلي را داشته باشيم. خلاصه كه هرچه باشد با شنيدن پيام‌هاي دروني به نتايج بهتري دست پيدا مي‌كنيم.

كمال‌گرايي:

نمي‌گذارد پيش برويم و مي‌خواهيم همه چيز عالي باشد حتي به خوب هم قانع نيستيم. آنقدر دور خود مي‌چرخيم كه بوي كسالت و انباشتگي مي‌گيريم اصلا غذا خوردن‌مان هم كسالت‌آور مي‌شود. از همه چيز و همه كس ايراد مي‌گيريم و دنبال عيب‌هاي ديگران هستيم. غافل از اين كه دچار كمال‌طلبي شده‌ايم. بدتر از همه اين است كه خود را با اين وضعيت يكي مي‌دانيم و همه چيز را در ذهن‌مان حل و فصل مي‌كنيم اما در عمل،‌ دستاورد قابل توجهي نداريم. واقعيت اين است كه اگر به اين وضعيت ادامه دهيم دچار رخوت بيشتري مي‌شويم و نه تنها خلاق نخواهيم بود بلكه بيشتر نقاد مي‌شويم اما حاضر به نقد خودمان نيستيم.

خطر كردن و اشتباه كردن:

اين حق ماست كه امتحان كنيم. چه كسي گفته كارها از ابتدا بايد تمام و كمال پيش روند؟ مگر مي‌شود اشتباه نكرد. اگر كسي مدعي چنين حرفي باشد پس كار به خصوصي انجام نداده است فقط به مسيرهاي بسيار مطئمن و امن اكتفا كرده و خبري از خلاقيت در زندگي‌اش مشاهده نخواهيد كرد. وقتي خطر كردن را به خود اجازه مي‌دهيم خلاقانه‌تر عمل مي‌كنيم از كمال‌طلبي فاصله مي‌گيريم و واقعي‌تر زندگي مي‌كنيم.

از چه كسي لج‌مان مي‌گيرد؟

اخيرا در زندگي مان از چه كساني لج‌مان گرفته است؟ شايد تعجب كنيد اما عدم خلاقيت را مي‌توان در چنين سرنخ‌هايي پيدا كرد. ببينيد آن افراد چه خصوصياتي دارند كه باعث لج گرفتن شما مي‌شوند. پادزهر آن خصيصه چيزي است كه شما در زندگي به آن احتياج داريد.

مثلا اگر از پرويي و بي‌ملاحظه‌گي فردي لج‌تان مي‌گيرد احتمالا مدت زماني است كه منفعلانه عمل مي‌كنيد و از رفتار جرات‌مندانه هراس داريد. قرار نيست عين فرد مورد نظر رفتار كنيد ولي سرنخ خوبي براي تغييرتان است.

به هر حال براي رشد كردن از هر سرنخي استفاده مي‌كنيم تا خود را بهتر بشناسيم.

در همين هفته منتظر جلسه‌ی هشتم باشید..

مربی و برگزارکننده‌ی کارگاه آموزشی بازیابی خلاقیت: مهتاب مرادیان

 

بازدید از این پست :2368بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87%e2%80%8c%d9%8a-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d9%83%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a%d8%a7%d8%a8%d9%8a-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%d9%8a%d8%aa/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

11 − 10 =