چگونه خانه ای سالم داشته باشیم؟

همهٔ ما در صدد داشتن خانه ای سالم هستیم محلی برای داشتن آرامش و رشد شخصی. کتاب خانهٔ سالم نوشتهٔ خانم جکی کراون، مطالب کاربردی و جالبی را ارائه کرده و سعی می‌کند با امکانات موجودی که همه در اختیار داریم خانه ای سالم تر و بهتری داشته باشیم. تلاش من این است که محتوای کتاب را به همراه تجربهٔ خودم در تدریس کارگاه‌های هنر پالایش مکان و ذهن، به شیوهٔ مناسبی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهم.

هنگامی که وارد خانه ای سالم می‌شویم حس و حال به خصوصی دارد فارغ از چیدمان و سبک طراحی انجام شده، حس هماهنگی و یکپارچگی در عین پاکی و تعادل به فرد منعکس می‌شود. احساسی که جسم و روح آدمی را تغذیه می‌کند. با گذر زمان دوست دارید بیشتر در چنین فضایی باشید و حس رضایت بیشتری خواهید داشت. هر روز خود را با انرژی بیشتری آغاز می‌کنید و انگیزهٔ شما در زندگی افزایش می‌یابد.

یکی از مضرات عصر تکنولوژی، پیشرفت صنعت به قیمت به مخاطره افتادن سلامت مان است. وسایل گرمایش و سرمایش امروزی ما را به داشتن دمایی مطلوب وسوسه می‌کند در حالی که آلرژی‌های مختلف فصلی و سرماخوردگی های مکرر ما را احاطه کرده است. افزودنی‌های شیمیایی، رنگ‌های بادوام، اشیائی با ماندگاری بالاتر، چوب‌های با دوام و به طور کلی مصالحی بادوام در اختیارمان قرار می‌دهد که در عوض هوا را آلوده تر می‌کند. سموم ساطع شده از این مصالح بسیار مضر است. استفاده از مواد امروزی به منزله صرفهٔ اقتصادی است اما مواد تشکیل دهندهٔ آن‌ها زندگی ما را با انواع بیماری‌هایی نظیر سردرد تا افسردگی های مزمن به مخاطره می‌اندازد. در نهایت آنچه شاهدش هستیم سلامت و رهایی حذف شده از زندگی‌های کنونی است.

امروزه معماران سبز که حرکتشان را از سال‌های 1980 تا 1990 آغاز کردند هدفشان این است که طراحی آن‌ها هم اقتصادی باشد هم سالم و با حداقل مصرف انرژی طرح‌های خود را به اجرا درآورند.

اگر از خانه‌های قدیمی الگو برداری کنیم با مصالحی ساخته می‌شود که طبیعی هستند مانند خاک، خشت، گل، آجر و چوب. این مصالح با خورشید گرم می‌شوند و با پایین آمدن خورشید به طور طبیعی خنک می‌شوند. خانه‌های قدیمی، علاوه بر راحتی که دارند به منابع طبیعی کمتری آسیب می‌رسانند.

به حال با گفتن این مطالب به این نتیجه نمی‌رسیم که زندگی رهبانی را در پیش بگیریم و از امکانات عصر حاضر استفاده نکنیم اما می‌خواهیم آگاهانه خانه ای سالم تر داشته باشیم. خانه‌های قدیمی می‌تواند سرنخ‌های خوبی از قواعد طراحی و چیدمان سالم به ما بدهد.

طبیعت را دوست بدارید، آن را مطالعه کنید، به طبیعت نزدیک بمانید، هیچ گاه شما را نادیده نمی‌گیرد. فرنک لیود رایت

مشخصه‌های یک خانهٔ سالمdownload (1)

•    پاکی

هیچ چیز به اندازهٔ هوایی که تنفس می‌کنید اهمیت نخواهد داشت در حالی بیش از نیمی از وسایلی که در خانه‌ها استفاده می‌کنیم از مواد شیمیایی نظیر فرمالدیید، متانول، بنزن و دیگر مواد سمی تشکیل شده است. ارزانی و در دسترس بودن اشیایی که با این مواد ساخته شدند بر مواد طبیعی ارجحیت دارند. به هر صورت استفاده از تصفیه کنندهٔ هوا می‌تواند شما را از آلودگی‌های فضای داخلی نجات دهد. بنابراین بهترین راه حل این است که کیفیت هوا را افزایش دهیم تا مقدار سموم آورده شده به خانه‌ها را کاهش دهیم.
استفاده از پاچه‌های کتانی و لنین برای مبلمان و کوسن‌ها توصیه می‌شود. حتی هنگام تمیز کردن خانه از مواد شویندهٔ طبیعی مانند سرکه و آب لیمو استفاده کنیم.

رفع انباشتگی و حذف وسایل غیرقابل استفاده در خانه به سرعت گردش انرژی در مکان کمک می کندو به این ترتیب جریان هوای سالم تری تنفس می‌کنید. انباشتگی در لباس‌ها و یا در کتابخانه هوای داخل را راکد کرده و منجر به تجمع میکروب می‌شود.

• حفاظت از محیط زیست

خانهٔ سالم با محیط زیست مهربان است. برای گرمایش و سرمایش اقتصادی مکان، اتاق‌ها طوری طراحی شده‌اند که از ریتم طبیعی هوا بهره ببرند. تجهیزات و نورپردازی با توجه به مصرف بهینهٔ آن‌ها انتخاب شده و سیستم لوله کشی مجهز به ابزارهای مصرف بهینه می‌باشند.

مصرف گرایی در این خانه کمتر دیده شده و ساکنین سعی می‌کنند از وسایل طبیعی حتی دست دوم نیز استفاده کنند. کاغذ دیواری و کاغذهای آباژورها از مواد بازیافتی کاغذی هستند. ساکنین چنین خانه‌هایی با محافظت از منابع طبیعی به این درک می‌رسند که محل سکونتشان معنای خاصی پیدا کرده است. سادگی، هنرمندانه بودن و پاکی وسایل تزیینی ارزش این خانه‌ها را دو چندان کرده و اغلب اشیاء به کار رفته قیمتی و باارزش هستند.

• سادگی

زندگی در خانهٔ سالم آسان است. نیاز به اتاق اضافی نیست چون اتاق‌ها عاری از انباشتگی‌اند، مبلمان سنگین و پرده‌های ضخیم به کار نرفته است. همچنین فرش‌ها از الیاف طبیعی‌اند. سطوح نرم و سادهٔ این خانه‌ها گرد و خاک کمتری به خود می‌گیرد بنابراین آلرژی و حساسیت‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این مزایا، چنین خانه‌هایی دستاوردهای خوب روانشناسانه خواهند داشت. زندگی در یک مکان تمیز و عاری از انباشتگی، ذهن را آزاد می‌کند و روح آدمی را روشن تر.
توصیه‌هایی برای پاکیزگی بیشتر هوا

1. هوای اتاق‌ها را عوض کنید.

2. هواکش‌های مناسب در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه تعبیه کنید.

3. فیلترهای وسایل گرمایش و سرمایش را تعویض کنید.

4. خرده آشغال‌های اجاق گاز و … تمیز کرده و همیشه سعی در تمیز نگه داشتنش داشته باشید.

5. بیشتر از مواد طبیعی در مبلمان و ساختن بنای خود استفاده کنید.

6. پلاستیک‌ها و بطری‌های پلاستیکی را دور بیندازید.

7. سیستم آب خود را به ابزارهای بهینهٔ مصرف، مجهز کنید.

8. گل‌ها و گیاهانی در آب پرورش دهید به این که فقط از خاک استفاده کنید.

9. خانه را با محلول‌های طبیعی مانند ترکیب سرکه و جوش شیرین تمیز کنید.

10. ماشین چاپ گر و … را از محیط نشیمن دور نگه دارید.

11. مصرف دخانیات را به حداقل برسانید.

بازدید از این پست :3003بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85-%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%85%d8%9f/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

2 × پنج =