فنگ شويي چيست؟ (17)

علم فنگ‌شویی برای زندگی‌های امروزی چه پیامی دارد؟

 فنگ شويي در آشپزخانه:

آشپزخانه، قلب خانه است و مهترين فضايي است كه روح و جسم‌مان را تغذيه مي‌كند. پس در جريان داشتن نيروي حياتي خانه براي كسي كه آشپزي مي‌كند امري مهم است. اين فضا بايد در عين آرام بودن، انرژي زنده و رواني در آن جريان داشته باشد. هرگونه بهم ريختگي و آشفتگي مكاني بر پخت و پز اثر بدي دارد و چون بخش اعظمي از انرژي بدن ما از غذا نشأت مي‌گيرد بر سلامت‌مان تاثير خواهد داشت.images (4)

براي داشتن آشپزخانه‌اي كارآمد چه كنيم؟

قبل از هر كاري همه‌ي انباشتگي‌هاي اين مكان را پالايش كنيم و مراقب باشيم و برخي از كابينت‌هاي دور از دسترس را تبديل به انباري نكرده باشيم. بعد از پاكسازي كه همه پستوهاي آن را خوب تميز كرديم بايد دسترسي ما به وسايل پخت و پز آسان باشد و طوري چيدمان شود كه براي پيدا كردن وسايل مورد نياز خود در كمترين زمان ممكن،‌ آنها را پيدا كنيم. فضاي كافي براي رت و آمد ما بايد وجود داشته باشد كه بتوانيم به راحتي بين سه فضاي يخچال و گاز و ظرفشويي در حركت باشيم. امروزه در آشپزخانه‌ها از دو ظرفشويي در طراحي استفاده مي‌كنند اين در صورتي خوب خواهد بود كه وقت كافي براي تميز نگه داشتن آن دو داشته باشيم در غير اين‌صورت بودن يك ظرفشويي يا يك گاز ولي در جاي درست خود بهتر از حجم زيادي از ابزار است كه فرصت تميز نگاه داشتن آنها براي فرد غيرممكن يا سخت باشد.

زماني كه وسايل تميز و مرتب جاسازي شده باشند گردش انرژي چي به راحتي صورت خواهد گرفت و كار آشپزي راحت‌تر خواهد بود. نكته‌ي مهم در نگهداري مواد غذايي در آشپزخانه اين است كه به توصيه‌ي فنگ شويي اين مواد را در كابينت‌هاي كنج‌دار قرار ندهيم چرا كه از اين گوشه‌ها انرژي رواني ساطع نمي‌شود و دسترسي ما براي تميز نگه‌داشتن اين فضاها بسيار سخت خواهد بود.

عامل مهم در ايجاد تعادل در آشپزخانه جاي قرار گرفتن گاز و يخچال و ظرفشويي و اگر پنجره هم داشته باشيم عامل مهم ديگري در طراحي بهينه‌ي اين فضا خواهيم داشت. قرار گرفتن اين سه عنصر در مثلثي كه دسترسي آنها را به يكديگر آسان كند. اگر يخچال و گاز نزديك به يكديگر قرار گرفتند گذاشتن تخته‌اي چوبي بين اين دو،‌ كار كردن را آسان مي‌كند. به هرصورت هر كدام از اين سه عنصر مهم در آشپزخانه بهتر است كه در يكي از ضلع‌هاي مثلثي باشند كه در راس آن ظرفشويي و بعد گاز و يخچال باشد. گاز بهتر است زير پنجره نباشد.

ميز غذاخوري را كجا قرار دهيم؟

بهتر است در فضايي آرام و بدون عجله غذاي خود را صرف كنيم. اين روزها به علت كمبود جا با گذاشتن صندلي بلند از پيشخوان آشپزخانه به عنوان فضاي غذاخوري از آن استفاده مي‌كنند كه شتاب و بي حوصلگي را القاء مي‌كند. اگر بتوانيم ميز غذاخوري را در فضايي راحت و دلنشين نزديك به فضاي آشپزخانه قرار دهيم از غذا خوردن لذت بيشتري برده و اين امر بر سلامت‌مان تاثير زيادي خواهد داشت.

اگر در فضايي به دور از آشپزخانه غذا مي‌خوريم بهتر است براي صرف صبحانه، فضاي كوچكي را در آشپزخانه در نظر بگيريم.

فضاي عذاخوري را بهتر است با گذاشتن تزيينات زياد بر روي ميز يا ديوارهاي اطراف آن شلوغ و انباشته نكنيم و اگر ميزمان در آشپزخانه قرار دارد هميشه آن را تميز نگه داريم.

از چه عناصري در آشپزخانه بيشتر استفاده كنيم؟

عناصر اصلي در اين مكان آب و آتش هستند افزودن انرژي درخت هر دو عنصر مذكور را به تعادل مي‌رساند. استفاده از دستمال‌هاي سبز رنگ و سبدهاي چوبي اين فضا را گرم‌تر و دلنشين‌تر خواهد كرد.

گذاشتن شمع بر روي ميز غذاخوري،‌ اين فضا را گرم نگه داشته و صميميت بيشتري بين افراد خانواده ايجاد مي‌كند. استفاده از رنگ‌هاي ملايم لطافت و نرمي به فضا مي‌دهد.

طراح و مجري كارگاه‌هاي آموزشي هنر پالايش مكان و ذهن

بازدید از این پست :2619بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d9%81%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%8a-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f-17/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

3 × 3 =