فنگ شويي چيست؟ (16)

علم فنگ‌شویی برای زندگی‌های امروزی چه پیامی دارد؟

طراحي نشيمن يكي از فضاهاي بسيار مهم در فنگ شويي است. در اين مقاله به بررسي ديدگاه فنگ شويي در اين زمينه و همچنين توصيه‌هاي اين هنر براي طراحي بهتر نشينمن در خانه‌هاي‌مان مي‌پردازيم.امروزه نشينمن، هم به عنوان بخش عمومي خانه و هم مركز زندگي خانوادگي محسوب مي‌شود. جايي است كه اعضاي خانواده دور هم جمع مي‌شوند و از مهمانان خود پذيرايي مي‌كنند. بنابراين هم بايد به قدر كافي راحت باشد و هم براي فعاليت‌هاي دسته جمعي و شخصي خانواده‌ها مناسب باشد. download (5)

چنانچه در گدشته نشيمن‌هاي متفاوتي داشتيم اما امروزه يك نشينمن داريم با عملكرد چندگانه. اصلي‌ترين جايي است كه ميهمانان خود را مي‌پذيريم و همين طور جايي است كه استراحت مي كنيم، تلويزيون مي‌بينيم و با اعضاي خانواده‌ي خود گپ مي‌زنيم. بنابراين چنين مكاني بايد براي كاربردهاي متفاوتي كه در نظر داريم مناسب باشد. اولين مشخصه اين است كه گرم و صميمي باشد و دومين مشخصه راحتي آن است. چنين فضايي را نبايد رسمي چيدمان كنيم.

اين فضا از نظر قرار گرفتن در طرح كلي خانه،‌ بايد نزذيك‌ترين مكان به درب ورودي باشد يعني زماني كه از در وارد مي‌شويم اولين مكاني كه در دسترس‌مان قرار مي‌گيرد نشينمن باشد به جاي اين كه اول آشپزخانه يا سرويس بهداشتي را ببينيم.

از نظر چيدمان، رنگ اين فضا و طراحي آن بايد گرم و پذيرا باشد. صندلي‌ها را در اين مكان نبايد روبروي يكديگر قرار داده چرا كه فضاي خشك و رسمي ايجاد مي‌كند بلكه بايد طوري بچينيم كه وقتي وارد نشينمن مي‌شويم پشت مبلمان به سمت ما نباشد و صندلي ميزبان روبروي ما قرار گرفته باشد اگر مجبوريم يكي از مبلمان خود را جلوي درب ورود قرار دهيم آن صندلي را بايد انتخاب كنيم كه پشت نداشته باشد. پشت صندلي ميزبان اگر ديوار باشد فضاي نشينمن را مستحكم مي‌كند.

اگر چيدمان مبلمان‌مان با توجه به تلويزيون چيده شده كه اغلب چيدمان‌هاي امروزي چنين است اجازه نمي‌دهد اغضاي خانواده با هم معاشرت كنند و بيشتر توجه به سمت تلويزيون خواهد بود. اگر امكان اين وجود داشته باشد كه فضاي نشينمن را به دور شومينه يا يك وسيله‌ي گرمايشي چيدمان كنيم محيطي گرم و پذيرا ايجاد خواهد شد كه افراد به راحتي مي‌توانند با يكديگر گفتگو كنند. مانند كرسي‌هاي قديمي كه در فرهنگ ايراني خودمان استفاده مي‌كرديم و امروزه در برخي چيدمان‌هاي شهري يا ويلاهاي خارج از شهر نيز ديده مي‌شود. توصيه‌ي فنگ شويي اين است كه اگر چنين طراحي منجر به گرماي زيادي در محيط مي‌شود با گذاشتن گلدان طبيعي در يك سو و آيينه در سمتي ديگر، گرماي آن را متعادل كنيم.

نشينمن جايي است كه بايد اشياء تزييني و هنري خود را قرار دهيم. فقط مطمئن باشيم كه انتخاب‌هايي دقيق و آگاهانه هستند و همين طور منجر به انباشتگي نشود. چيدمان نشينمن نحوه‌ي تفكر و شخصيت ما را به ديگران معرفي مي‌كند. تميز نگه داشتن اين وسايل و مراقبت مداوم ما در جهت به جريان داشتن انرژي اين مكان، خيلي مهم است كه مي‌تواند به سرعت دچار انباشتگي شود.

وسايل اين ناحيه را بايد طوري بچينيم كه انرژي در اين مكان به راحتي جريان داشته باشد. از گذاشتن ميزها و كوسن‌هاي زياد خودداري كنيم. اينجا مكاني است انرژي جمع مي‌شود و سپس به ديگر قسمت‌هاي خانه انتقال مي‌يابد.

از توصيه‌هاي ديگر فنگ شويي اين است كه انرژي اين مكان را درخشان و تميز نگه داريد و اجازه دهيد انرژي به آساني حركت كند. پنجره‌هايي با مناظر خوب و زيبا به بهبود انرژي اين ناحيه كمك مي‌كند اما اگر هميشه باز باشد امنيت آن را به مخاطره مي‌اندازد. اگر پنجره‌ي بزرگي در نشينمن خود داريد با گذاشتن گياهان بلند، توجه را به سمت داخل سوق دهيد و اثرات بيروني را خنثي كنيد.

گذاشتن نورهايي درخشان در اين فضا مي‌تواند انتخاب خوبي باشد چون انرژيي كه در اين فضا احتياج داريم بايد عملكردهاي متفاوت اين ناحيه را پاسخگو باشد.

مدرس و مشاور كارگاه‌هاي آموزشي: هنر پالايش مكان و ذهن مهتاب مراديان

بازدید از این پست :2545بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d9%81%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%8a-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f-16/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

20 − هجده =