فنگ شويي چيست؟ (15)

علم فنگ‌شویی برای زندگی‌های امروزی چه پیامی دارد؟

در مقاله‌هاي پيشين، به بررسي مقدمات هنر و علم فنگ‌شويي پرداختم، با بررسي نقشه‌ي باگوآ و مبحث عناصر پنجگانه و تاثير رنگ در چيدمان داخلي پرداختم. اما پرسش اصلي اين است كه چرا علي رغم سبك‌هاي مختلف چيدمان، فنگ‌شويي براي همه جالب است؟ شايد وجه تمايز اين هنر با ديگر سبك‌هاي چيدمان داخلي، در رفع انباشتگي است. پالايش مكان و به جريان انداختن انرژي‌هاي يك مكان از الويت‌هاي اين سبك است و بدون آن هر طراحي غيرممكن است.download

ذخيره‌سازي و انباشتگي:

اولين گام در شناخت انباشتگي، پي بردن به تفاوت انباشتگي با ذخيره‌سازي است. ذخيره‌سازي مكاني تميز،‌ مرتب، قابل دسترس و منظم است و در آينده‌اي نه چندان دور استفاده خواهد شد مانند جعبه‌ي ابزار،‌ انباري،‌ جعبه‌ي اشياء قيمتي و شوينده‌ها و خشكباري كه در انبار يا يخچال نگهداري مي‌كنيم. طبيعي است اين وسايل را در دسته‌هاي منظم نگهداري مي‌كنيم تا در زمان مناسب استفاده كنيم.

اما انباشتگي وسايلي است كه ما استفاده نمي‌كنيم، كادوهايي كه در دريافت كرديم و سال‌ها در گوشه‌ي كمد يا انباري نكه داشته‌ايم. تمام وسايلي كه به دلايلي در پستوها نگه داشتيم ولي قرار نيست استفاده كنيم. كارهاي به تعويق افتاده، انباشتگي محسوب مي‌شود. قبض‌هاي پرداخت نشده، مجله و كتاب‌هايي كه نصفه نيمه خوانيده‌ايم و قرار است روزي سروقتشان برويم مانع گردش انرژي در مكان شده و انباشتگي محسوب مي‌شود.

همه‌ي اين انرژي‌هاي راكد محيط تاثير بسيار بدي بر سلامت مكان‌مان دارد به نحوي اگر براي يك پاكسازي درست و به جا، مشغول شويم وجد و شوري كه از اين كار به دست ميآيد شايد ما را از هزينه‌هاي سنگين طراحي جديد منصرف كند. اين بدان معني نيست كه هر طراحي نويي لازم نيست چون اگر پاكسازي كنيم به نتيجه‌ي دلخواه مي‌رسيم در واقع با پالايش مكان،‌ نيازهاي اصلي خود را براي طراحي دلخواه شناسايي مي‌كنيم.

تاكيد فنگ‌شويي بر رفع انباشتگي به اين دليل است كه بسياري از آشفتگي‌هاي ذهني ما نمود عيني در مكان‌مان دارد يعني هنگام رفع انباشتگي متوجه مي‌شويم كه با بررسي هر كدام از وسايل‌مان در بيرون ناخودآگاه به بررسي پرونده‌هاي ذهني خود مي‌پردازيم و پس از اين كار احساس سبكي بيشتري خواهيم داشت. طبيعي است كه زندگي در يك مكان شلوغ و پر از وسايل،‌ بار ذهني‌مان را سنگين و مسير زندگي و رسيدن به اهداف‌مان كند مي‌كند. در يك مكان انباشته، داشتن حس سرزندگي و فكر نكردن به گذشته بسيار مشكل خواهد بود. پيشنهاد فنگ شويي اين است كه همين لحظه،‌ جاي كوچكي را مرتب كنيد و اثرات آن را در زندگي خود حس كنيد. توصيه‌ي ديگردر اين راستا،‌ اشتباه نگرفتن پاكسازي با يك زندگي مينيمال است. اين كه پالايش براي افراد مختلف، كاربردهاي گوناگوني دارد.

رفع انباشتگي و آرام شدن ذهن از نقاط قوت فنگ‌شويي است كه خانه را مكاني امن و استراحت‌گاهي قابل اطمينان تصور مي‌كند جايي كه قرار است هر روز و هر شب مانند معبدي آرام براي تسكين جسم و روح‌مان باشد. شايد در ديگر سبك‌هاي طراحي داخلي به اين شكل به رفع انباشتگي نپردازند هرچند انجام پاكسازي و پرداختن به سبك‌هاي ديگر طراحي، اثرات مؤثر خود را خواهد داشت. فنگ‌شويي به مثابه‌ي مشاوري دلسوز كمك مي‌كند تا علاوه بر تغيير چيدمان داخلي، ذهن و روان ساكنين آن مكان را در نظر بگيرد و خانه يا ‌محل كار را به سمت و سويي هدايت كند كه علاوه بر آرامش دروني،‌ مسير رسيدن به اهداف ساكنين را هموار كند. به طور خيلي خلاصه،‌ متخصص فنگ‌شويي به ساكنين بيشتر اهميت مي‌دهد تا اشياء،‌ وسايل را در خدمت ساكنين مي‌داند.

اشياء درخشان و كريستال‌ها و بادآويزها:

از ديگر تفاوت‌هاي فنگ‌شويي با ديگر سبك‌ها، توصيه‌هايي است در چيدمان داخلي در خصوص اشياء درخشان و تزييني و تاثير بادآويزها دارد.

در فنگ‌شويي اعتقاد بر اين است كه اشياء درخشان،‌ انرژي مثبت را در محيط فعال كرده و نور را در فضا چندبرابر مي‌كند. همه‌ي كريستال‌ها و لوسترهاي تزييني براق انرژي چي را در محيط افزايش مي‌دهند. بهترين جايي كه مي‌توانيم اين اشياء را قرار دهيم گوشه‌هاي تاريك و ساده‌ي مكان است،‌ به خصوص در گوشه‌هاي كه مربروط به خانه‌ي شماره‌ي شش يا دوستان است كه جذب دوستان در زندگي را بالا مي‌برد.به هر صورت نور در فضا نماد انرژي است و اگر به مقدار كافي آن را در فضا گسترش دهيم منجر به عوض شدن سطح انرژي در مكان مي‌شود. به طور مثال اگر در مكاني زندگي مي‌كنيم كه سقف آن كوتاه و نورش كم است با افزودن اشياء در خشان مي‌توانيم انرژي راكد و سنگين آنجا را به جريان بيندازيم. كريستال‌هاي كوچكي كه بر روي پنجره‌ها مي توانيم نصب كنيم گرمي و لطافت خاصي به فضا مي‌بخشد و سطح انرژي مثبت را در فضا افزايش مي‌دهد.

آيينه‌ها نيز جزء اشياء درخشان محسوب مي‌شوند اما در استفاده از آنها خيلي بايد دقت كرد چرا كه انرژي را به مقدار زيادي افزايش مي‌دهند. در ذهن خود مجسم كنيد كه اگر دستشويي هواپيما آيينه نداشت آيا حاضر به استفاده از آنجا بوديم؟! آيينه در هال و راهرهاي باريك قرار دهيم. ( در يكي از مقاله‌هاي پيشين به تفصيل در اين باره صحبت كرديم).

از آنجا كه همه‌ي هدف فنگ‌شويي ايجاد هماهنگي در مكان است،‌ صدا بخش مهمي در ايجاد اين تعادل است. صدا مي‌تواند كيفيت سطح انرژي يك مكان را تغيير دهد. بدين منظور ابتدا بايد صداهايي را كه دوست نداريد تشخيص دهيد مانند صداهاي يخچال ،فريزر و دستگاه‌هاي سرمايش و گرمايش و غيره. اين صداهاي پيوسته در فضا،‌ منجر به كم حوصلگي و عصبيت مي‌شود. در اين راستا هركدام را كه مي‌توانيم خاموش كرده و هر كدام كه چاره‌اي نداريم با به صدا درآوردن اصوات ديگري در مكان، از آسيب‌هاي اين صدا جلوگيري مي‌كنيم. صداهاي موسيقي‌هايي كه انرژي مثبت در فضا را بالا مي‌برد و يا استفاده از آب‌نماهايي كوچك در فضا، بسيار كمك مي‌كند. اين اشياء،‌ صداهاي ناخوشايند وسايل الكتريكي را جذب مي‌كنند. آويزان كردن باآويزها در معرض باد طبيعي از ديگر پيشنهادهاي فنگ‌شويي است كه امواج آن سطح انرژي را در مكان بالا مي‌برد.

مدرس و مشاور كارگاه‌هاي آموزشي: هنر پالايش مكان و ذهن مهتاب مراديان

mahtabmoradian@gmail.com

بازدید از این پست :4513بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d9%81%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%8a-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f-15-2/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

18 − شش =