فنگ شويي چيست؟ (13)

علم فنگ‌شويي براي زندگي‌هاي امروزي چه پيامي دارد؟

در مقاله‌هاي پيشين از سري مقالات فنگ شويي و هنر پالايش مكان، مقدمات آن و تشريح نقشه‌ي باگوآ كه يكي از ركن‌هاي اصلي درك فنگ‌شويي است را بررسي كردم. در اين مقاله به مطالعه‌ي عناصر پنجگانه و نقش آن در چيدمان داخلي مي‌پردازم و در مقاله‌ي بعدي خاصيت رنگ‌ها و تاثيري كه در چيدمان دارند بررسي مي‌شود.

عناصر پنجگانه:1

براي داشتن يك زندگي متعادل و هماهنگ با قوانين طبيعي بايد از الگوي اين تغييرات آگاه بود. اين تغيير دائمي در طبيعت را مي‌توان در عناصر پنجگانه‌ي طبيعي مشاهده كرد: چوب، آتش، خاك،‌ فلز و آب. كليد اساسي در فهم فنگ‌شويي، در فهم تغييرات اين عناصر است. چينيان باستان قوانين اين عناصر در ساخت و ساز و چيدمان مكان خود به كار مي‌گرفتند، آنها همه چيز را دروني بررسي مي‌كردند به همين دليل مي‌دانستند حركت انرژي چگونه است و اين انرژي بر زندگي ما چه تاثيري دارد؟

ما با آگاهي از اين تغييرات و به كار گرفتن آن در چيدمان داخلي به روان‌تر شدن انرژي‌ها در مكان مورد نظرمان كمك مي‌كنيم. در اين چرخه شاهد ترتيب ثابت و تغييرات قابل پيش‌بيني هستيم.

انرژي چوب و درخت:

حركت انرژي درخت هم رو به بالاست و هم رو به پايين. بنابراين با آنچه در زندگي‌مان رخ مي‌دهد مي‌توانيم در انرژي درخت مشاهده كنيم. مبلمان خانه، وسايل چوبي در طراحي داخلي، گياهان بلند و هر نقاشي كه نشانه‌اي از حركت رو به بالا را در خود دارد نمايانگر انرژي چوب يا درخت است. اين انرژي در شرق نقشه‌ي باگوآ قرار دارد و با هر اتفاق نو در زندگي مرتبط است. طلوع خورشيد، شروع هر كار و فعاليت، رنگ سبز و … نشانگر اين انرژي است. استفاده از اين انرژي باعث به وجود آمدن صبر و حوصله در ما مي‌شود. اگر پروژه‌مان با مشكل روبرو شده استفاده از گياهان بلند طبيعي سبز رنگ به پيشرفت در كار كمك مي‌كند. در نقشه‌ي با خانه‌هاي شماره‌ي 3 (بزرگ‌ترها) و 4 (شانس) ارتباط دارد بنابراين اگر به دنبال روان كردن انرژي اين دو خانه هستيد با اضافه كردن انرژي چوب اين انرژي را تغذيه كنيد و بين دو انرژي آب و آتش چرخه‌ي خلاقانه‌اي به وجود آورديد.

انرژي آتش:

حركت اين انرژي خيلي فعال و رنگش قرمز است. اشكال گوشه‌دار و مثلثي شكل مانند شعله‌ي آتش نمايانگر اين انرژي است. انرژي آتش درخشان است مانند آفتاب بين روز. در جهت جنوبي نقشه‌ي باگوآ خانه‌ي شماره‌ي 9 قرار دارد. با نورپردازي،‌ مجسمه‌ي انسان و حيوانات و مبلمان با اشكال تيز نشان داده مي‌شود. بودن اجاق گاز در آشپزخانه و پخت و پز اين مكان را به قلب خانه تبديل كرده است.

انرژي آتش در روحيه‌ي طنز ساكنين،‌جرات‌مندي و داشتن قلب بزرگ و مهربان نمايان مي‌شود. گذاشتن گل طبيعي و شمع‌هاي قرمز رنگ بر روي ميز شام انرژي آتش را تقويت كرده و منجر به ايجاد فضايي عاشقانه و گرم مي‌كند.

در يك چرخه‌ي خلاقانه انرژي درخت اين انرژي را حركت مي‌دهد و اگر اين چرخه از تعادل خارج شودحالت متعادلي نخواهد داشت و از كنترل ما خارج مي‌شود. بنابراين استفاده از چوب و رنگ قرمز به مقدار زياد تعادل چرخه را از بين مي‌برد.

انرژي خاك:

طبيعت اين انرژي رو به پايين و جمع كننده است. يادآور يك نشست و گردهمايي اواخر بعدازظهر و همچنين نشانگر به ثمر رسيدن و برداشت محصول است. رنگ زرد و قهو‌ه‌اي مرتبط نمايانگر انرژي خاك است. علاوه بر جهت آن در نقشه‌ي باگوآ تمايل به جمع كردن انرژي در مركز دارد و با خانه‌هاي شماره‌ي 8 (هشياري) و 2 (روابط) و 5 (سلامتي) ارتباط زيادي دارد. انرژي خاك صداقت،‌ همدلي، هشياري و توجه را در بردارد. بنابراين حمايت‌گر، پذيرا و تغذيه كننده است. وقتي از تعادل خارج مي‌شود بدبيني و تعارض رفتاري به همراه دارد.

چيدمان خانه‌هايي كه انرژي خاك در آنجا جريان دارد مبلمان پهن و كوتاه با كوسن‌هاي نرم ديده مي‌شود. ظروف سراميكي كه از خاك درست شده نمايانگر اين فضاست. افزودن كمي رنگ قرمز روابط را محكم‌تر كرده و انرژي خاك را تغذيه مي‌كند. انرژي خاك حامي انرژي فلز است پس روان بودن انرژي خاك به تغذيه‌ي انرژي فلز كمك زيادي مي‌كند. استفاده از انرژي خاك در اتاق غذاخوري مناسب‌ترين محل براي اين انرژي است و همين طور به هضم غذا كمك مي‌كند.

انرژي فلز:

طبيعت اين انرژي حركت به داخل و استحكام بخشيدن است. نمايانگر اواخر پاييز است زماني كه از برداشت محصولات كشاورزي لذت مي‌بريم. زماني براي دريافت پاداش و گذر از فضاي رقابت است. فلز در غرب نقشه‌ي باگوآ واقع شده است و يادآور غروب طلايي خورشيد است و با خانه‌ي شماره‌ي 6 (دوستان)‌و 7 (خلاقيت) مرتبط است.

شكل دايره نشانگر اين انرژي است،‌بنابراين ساختمان‌هايي كه خميدگي زياد دارند با طبيعت فلز هستند. نماهاي اداري به رنگ نقره‌اي و سفيد انرژي فلز در آن مكان‌ها غالب است.

به جريان انداختن اين انرژي و استفاده‌ي درست شادي، امنيت و كامل بودن را در بردارد اما عدم تعادل غمگيني و ناراحتي زياد را منجر مي‌شود. فلز همچنين انرژي پول، سرريز پول نقد و توانايي ما را در برداشت از تلاش‌هاي‌مان در بردارد. بنابراين يك دسته گل طبيعي سفيد به روان شدن انرژي فلز در مكان كمك مي‌كند به خصوص زماني كه احتياج داريم بر روي مسئله‌اي تمركز كنيم يا كاري را به اتمام برسانيم. در چرخه‌ي خلاقيت، فلز با خاك تغذيه مي‌شود. تثبيت اين انرژي در اتاق خواب يا مطالعه مناسب است.

انرژي آب:

انرژي آب روان و جاري است. نشانگر تاريكي نصف شب،‌سكوت و سنگيني زمستان است و همه‌ي اين خوصيان نمايانگر درونگري است و اين انرژي ما را به سمت خودمان سوق مي‌دهد. با رنگ آبي و سياه و اشكال غير هندسي و اشكال طبيعي و بدون شكل مرتبط است. در نقشه‌ي باگوآ در خانه‌ي شماره‌ي 1 (سفر) و در جهت شمال واقع شده است.

ايده‌هاي نو زماني به سراغ‌مان مي‌آيند كه به درون خلاقيت خود فرورويم. نشانه‌هاي جريان داشتن انرژي آب در اعتماد به نفس، شجاعت،‌ قدرت اراده و … است و زماني كه اين انرژي در عدم تعادل باشد با حس نااميدي و فقدان عزت نفس مواجهيم.

در يك چرخه‌ي خلاق،‌آب از ذوب شدن فلز پديد مي‌آيد،‌ هنگامي كه تثبيت اين انرژي براي‌مان مهم است نمادهايي از عنصر آب و رنگ آبي به كار مي‌بريم. اضافه كردن كمي انرژي فلز، رنگ سفيد،‌اشكال دايره‌اي و فلزي،‌ اين انرژي را تغذيه مي‌كند. ثبات كيفيت انرژي آب به اين معني است كه آن مكان براي مراقبه كردن و بازيابي خود و يا حتي اتاقي كه وسايل‌مان را ذخيره مي‌كنيم مناسب است.

مربي و مشاور كارگاه‌هاي آموزشي: هنر پالايش مكان و ذهن

بازدید از این پست :2668بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d9%81%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%8a-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f-13/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

1 × 3 =