فنگ‌شويي چيست؟ (14)

علم فنگ‌شويي براي زندگي‌هاي امروزي چه پيامي دارد؟

رنگ در فنگ‌شويي:

رنگ تظاهر انرژي و نور است،‌ جهان بيروني را شكل مي‌دهد و به واسطه‌ي درك ما از آن به زندگي‌مان رنگ و بوي خاصي مي‌دهد. استفاده از رنگ در طراحي داخلي اجازه مي‌دهد تاريكي و روشني كه به آن نياز داريم محقق شده و لطافت خوبي به فضا مي‌دهد. به خصوص هنگام شب كه نياز داريم استراحت كنيم و بدن‌مان به ريتم طبيعي خودش بازگردد و هورمون‌هايمان تنظيم شود. images

همچنان كه رنگ، تجربه‌ي ما را از نور و تاريكي افزايش مي‌دهد، مي‌توانيم از آن براي استراحت يا گفتگو و يا هر هدف ديگري استفاده كنيم. رنگ‌ها در خانه،‌ جزء جدانشدني زندگي هستند بر رفتار،‌ احساسات و افكارمان تاثير زيادي دارند. همچنين رنگ‌ها با مشخصه‌هاي احساسي مرتبط هستند كه در ادامه به بررسي هركدام مي‌پردازيم. به طور مثال رنگ سبز با حس امنيت و رنگ قرمز با حس سختي مرتبط است. بين انرژي ما و رنگ‌هايي كه در محيط پيرامون‌مان به كار رفته،‌يك ارتباط شخصي وجود دارد. هرقدر بيشتر درباره‌ي رنگ‌ها بدانيم كه چگونه كار مي‌كنند براي ارتقاء سطح كيفي زندگي‌مان بهتر مي‌توانيم از رنگ‌ها استفاده كنيم. مي‌توانيم محيط خلاقانه‌تري براي ارتقاء زندگي خود خلق كينم و يا شب راحت‌تر بخوابيم و در طول روز با كيفيت‌تر زندگي كنيم.

تحقيقات نشان مي‌دهد خلق يك حالت در اتاق خيلي مهم‌تر از كارايي آنجاست. امروزه فضاي خانه‌ها بيشتر براي تلويزيون ديدن و خوردن طراحي شده‌اند. در حالي كه مي‌توانيم فضاهايي براي استراحت و خلاقيت و بازي هم داشته باشيم. جايي براي تمركز ذهن و يا گوشه‌هايي براي گفتگوهاي دونفره. رنگ يك ابزار قوي در طراحي داخلي است رنگ بر چگونگي رفتار ما اثر مي‌گذارد و در واقع اين تاثير بيش از مبلمان و ديگر وسايل است.

رنگ سبز:

سبز رنگ طبيعت و رشد كردن است. و همان طور كه در وسط چرخه‌ي رنگ‌ها قرار دارد حس تعادل و صلح در فضا ايجاد مي‌كند. روح را نوازش داده و آرام بخش اعصاب است. انسان‌ها را مطمئن مي‌كند. بنابراين انتخاب مناسبي براي نشان دادن امنيت است؛ همان طور كه در چراغ ترافيكي، ‌سبز نشانه‌ي حركت و امنيت است. از ديگر خصوصيات رنگ سبز، تعادل بخش بودن آن است. از اين رنگ مي‌توان هر جا استفاده كرد به جز جاهايي كه نياز داريم فعاليت‌هايي را ترغيب كنيم مانند موقعيت كاري. طبيعت آن آسان گرفتن و استراحت كردن است. پس براي اتاق خواب مناسب است اما ارتباطش با پول و محدوديت را نمي‌توان ناديده گرفت كه براي روان كردن و برانگيختن گوشه‌ي خانه‌ي شماره‌ي 4 (شانس) مي‌تواند مناسب باشد. اضافه كردن مقداري سبز مانند گذاشتن گياهان و يا در قاب آيينه و يا در روميزي سبز رنگ بلامانع است.

رنگ قهوه‌اي:

استفاده از رنگ قهوه‌اي اثر تثبيت كنندگي دارد چون ارتباط قوي با طبيعت جهان دارد و يادآور اصالت ماست كه از خاك زاده شده‌ايم و به آن هم باز مي‌گرديم. با پاييز مرتبط است و براي افراد خيلي مسن توصيه نمي‌شود. اين رنگ مناسب تفكر است و قدمت فضا را بالا مي‌برد. بسته به مقدار رنگ زرد و قرمزي كه در آن به كار رفته مي‌تواند انگيزه دهد و يا مانع باشد.

رنگ سفيد:

سفيد نشانگر معصوميت و خلوص است. استفاده از آن روي ديوارهايي كه تابلوي نقاشي دارد هنر را بهتر نشان مي‌دهد. تمركز افراد را بالا مي‌برد. اين رنگ به ماهيت ديگر اشياء در محيط شفافيت مي‌دهد. اگرچه براي خيلي از فضاها مناسب است ولي براي فضاي زندگي خيلي توصيه نمي‌شود. سفيد درخشان براي ورودي مناسب است و سفيد كرم براي فضاي نشيمن راحتي به ارمغان مي‌آورد.

رنگ خاكستري:

رنگ مبهمي است و مرتبط با نقل مكان است و بين دوموقعيت نامعلوم را نشان مي‌دهد. مشخصات سياه و سفيد را دارد ولي هيچ كدام نيست. به عنوان رنگ مكمل و متعادل كننده در نظر گرفته مي‌شود و يا به عنوان رنگ افسرده كننده و مرده. اين ديدگاه‌ها بسته به انتخاب ما در فضاست. اگر به عنوان مكمل استفاده شود حال و هواي مكان را به سمت معنويت سوق مي‌دهد. اگر اين رنگ را براي طراحي داخلي استفاده مي‌كنيد لازم است آن را تر و تازه نشان دهيد.

رنگ سياه:

همه‌ي رنگ‌ها را در خود دارد و حس عميق بودن را مي‌رساند. اگر هوشمندانه استفاده شود سخت و مرده به نظر مي‌آيد. استفاده از اين رنگ خيلي توصيه نمي‌شود چرا كه ساكنين احساس افسردگي و سنگيني خواهند كرد. رنگ سياه پر رمز و راز است و مستقل و چشمگير به چشم مي‌آيد. براي اتاق كودكان،‌ غذاخوري و مكان‌هايي كه مرتبط با درمان است مناسب نيست… ادامه دارد …

بازدید از این پست :2851بار

Permanent link to this article: http://mahtabmoradian.com/%d9%81%d9%86%da%af%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d9%8a%d9%8a-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f-14/

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.

14 + سیزده =